zondag 11 april 2010

iDIOTIE



Vorige week werd in Amerika met veel bombarie de iPad van Apple geïntroduceerd. Lang verwacht en eindelijk gekomen. Met de iPad wil Apple het gat tussen laptops en smartphones dichten. Het apparaat doet qua uiterlijk nog het meest denken aan zo’n digitaal fotolijstje die je voor 40 euro bij Blokker kunt kopen. Dat is typisch Apple. Alles moet er uit zien alsof het eigenlijk wat anders is. Zo lijkt de nieuwste iMac op een te klein uitgevallen LCD tv en de iPod Shuffle op een aansteker. Met de Mac Mini heeft het bedrijf zich echter overtroffen. De duurbetaalde designafdeling van Apple heeft er alles aan gedaan om deze simpele computer te laten lijken op een zilvergrijs lunchtrommeltje. Als je het ding voor je ziet, hoor je de mannen van Debiteuren / Crediteuren als het ware hun door moeders gesmeerde boterhammen bespreken. ‘Zo, Edgar, wat heb jij d’r op?’

De iPad kan echter veel meer dan zijn uiterlijk doet vermoeden. Met een simpele vingerbeweging kan je er mee internetten, films kijken, boeken lezen en muziek luisteren. Ideaal, volgens Apple, want dit alles gebeurd zonder irritant toetsenbord en dat maakt het ding eigenlijk een fotolijstje zonder standaard. Of een laptop voor kleuters, net hoe je het bekijkt. Alles is namelijk lekker intuïtief en het scherm is ook nog eens makkelijk met een natte doek af te nemen, zodat de gebruikelijke speekselklodders en etensresten er zonder moeite af gaan. Het wachten is nog op uitvoeringen in de pasteltinten geel en roze en de Pino App die bij je kinderen — aan de hand van duidelijke tekeningen — het alfabet er in ramt. ‘En de A is van...?’ Juist ja.

Begrijp me niet verkeerd; ook ik ben een enthousiast Apple-gebruiker. Door mijn opleiding tot grafisch ontwerper had ik mijn eerste iMac al toen mijn vrienden nog met hun onooglijke PC’s op de update van Windows 95 aan het wachten waren. Toen iedereen zich ongerust maakte over de Millennium Bug (kent u die nog?), hadden wij op de kunstacademie geen idee waar het over ging. Apple maakt namelijk niet alleen mooie producten, maar ook producten die gewoon werken. Tenminste, tussen het crashen door dan... En die iPad is dan ook ongetwijfeld fantastisch. Maar ben ik nou de enige die werkelijk kotsmisselijk wordt van dat ziekelijke kuddegedrag? Op het Journaal waren beelden te zien van volwassen mannen (het zijn namelijk altijd mannen die op zoek zijn naar iets wat lekker in de hand ligt, zonder dat ze wegens aanstootgevend gedrag worden opgepakt) die juichend de winkel inrenden! Als een stel kinderen die voor het eerst De Efteling in mogen, huppelde ze — al joelend — door een haag van andere debielen, die hen met applaus aanmoedigden. Er waren zelfs enkele high fives te zien. Eenmaal in de winkel kregen ze dan het pakketje waar ze maanden geleden al voor hadden ingetekend. Blij als een kind keerden ze huiswaarts.

Dat is dus waar de evolutie ons heeft gebracht. Bebrilde mannen die als buit een glimmend computertje naar hun muffe grot slepen. De jacht heeft er nog nooit zo nerderig uitgezien. Ergerlijker zijn nog de “events” die Apple van tijd tot tijd organiseert. Alsof het de verschijning van de Here zelf betreft, zitten dan honderden mensen (wederom vooral mannen) in een grote zaal naar de slechtzittende spijkerbroek van Steve Jobs te staren. Benieuwd wat hij dit keer weer uit zijn gulp zal trekken. ‘This is absolutely amazing!’

Hebben die mensen dan niet door dat ze speelbal zijn van een hele slimme marketingafdeling? Beseffen ze dan niet dat al die grote electronicaconcerns al lang weten wat ze over vijf jaar in de markt gaan zetten? Je wordt dus altijd genaaid. In hapklare brokken wordt het allemaal aangeboden, want anders zouden de kinderen zich wel eens kunnen verslikken. Ik zal iedereen de spanning besparen. Let maar op: over vijf jaar hebben we allemaal een portable computer die er uitziet als een zak patat met pindasaus.

8 opmerkingen:

  1. On this note precisely, if you seek validation from primetime US TV, watch episode 19 of Modern Family (which you can find online here:
    http://www.ninjavideo.net/video/62264).
    KH

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk om te lezen als apple fan..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Allemaal goed en wel, ik vind Jobs' praktijken van de laatste dagen ook niet helemaal koosjer (denk aan het iPhone apps vs. Adobe conflict dat jou als grafisch ontwerper hopelijk niet ontgaan is), maar ik vind je houding hier vrij kort door de bocht.

    Vroeger klaagde men dat Apple producten te duur waren, nu krijg je een 27 inch iMac met cinema display voor een fluitje van een cent. Oké, het bedrag is nog steeds groot, maar je krijgt tegenwoordig serieus waarde voor je geld.

    Ook voor de iPad is er een markt, maar die is jou wellicht nog niet opgevallen. Mijn eerste indruk was ook: hey, een giant iPhone met minder functionaliteit? En ik ga er volledig mee akkoord dat ze intussen al druk bezig zijn aan een nieuwe iPad die wél over al die functionaliteit beschikt. Dus ja, in principe word je wel in het zak gezet, maar werd ik 4 jaar geleden dan ook niet in het zak gezet mocht ik toen een iMac gekocht hebben? Vergeet niet dat hun producten wel wérken, en mochten ze 4 jaar geleden tegen dezelfde prijs zo'n 27 inch iMac ertegenaan gegooid hebben ging dat product absoluut niet zo goed functioneren als nu. Zoiets vergt onderzoek en denkwerk, iets waar jij blijkbaar geen rekening mee houdt. Apple is geen Magic Factory die producten verzint, uitschetst en met wat hocus pocus tot leven roept. Ze hebben vrij hoge kwaliteitsnormen voor zichzelf, en als iets niet 100% functioneert zullen ze het ook niet lanceren.

    Maar de iPad is absoluut geen slecht product. Ja, het enige wat het te bieden heeft is een groter scherm. Maar voor 500 euro krijg je dan ook wel een héél leuk "groter scherm", met een gigantisch aanbod aan mogelijkheden erachter.

    Er zijn intussen al heel wat leuke toepassingen voor de iPad verspreid, en misschien moet je dit filmpje maar even bekijken: http://www.vimeo.com/10676843 Kort samengevat ben ik op dit moment ook bezig aan zo'n digitaal magazine, iets wat een volledig nieuw begrip is sinds de opkomst van de Kindle en de iPad, en ik kan je verzekeren: het is zwaar de moeite.

    Just my 2 cents. En nee, ik ben niet zo'n Apple fangirl die op releasedagen naar de Apple Store freakt om het nieuwste gadget, maar iemand die er objectief tegenaan kijkt en voor zichzelf toekomst ziet in dit product.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik werd door Sanne op je logje gewezen, ik heb 'm met plezier zitten lezen. Ik heb meteen even een linkje in m'n logje geplaatst ^^

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb dit met veel plezier zitten lezen. Vroeg me al af of ik de enige was die die mannen raar vond, helemaal hysterisch omdat ze net 500 dollar neer hebben gelegd voor een apparaat.

    @Gwendolyn Volgens mij is dit logje niet zozeer een regelrechte aanval aan de kant van apple, maar meer een cynische noot over iedereen die het apparaat MOET hebben, alleen omdat het van apple is. Wordt verder niet gezegd of het nu goed is of niet.. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @ Eva: je hebt helemaal gelijk. Ik zeg nergens dat het apparaat slecht zou zijn. Sterker nog, als Apple gebruiker verwacht ik dat ook dit zeker de moeite waard zal zijn. Ik verbaas me alleen maar over de religie die Apple bijna geworden is. @ Gwendolyn: ik zeg al: ‘de iPad is ongetwijfeld fantastisch.’

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Amen *knielt*. Geweldige blog en helemaal mee eens, het is belachelijk hoe er wordt omgegaan met Apple, nog even en er wordt inderdaad een religie van gemaakt. Ik ga nog een stapje verder en boycot alles van Apple, ik heb geen zin in dat kuddegedrag! We lijken wel 5 jarige kids die flippo's sparen..

    BeantwoordenVerwijderen

Volgers